Tycka om eller älska

(Idag blir det djupt, bara förvarnar.)

"There's a difference between like and love. I like my Scetchers, but I love my Prada backpack."

Filmcitat igen, den här gången från min absoluta favorit bland high school-filmerna, Ten Things to Hate About You. Jag smickrar mig dock med att min poäng är något djupare än Biancas. Jag tror att vi alla har saker vi tycker om och saker vi älskar. Förhoppningsvis handlar det inte om kläder och assoccearer, men det behöver inte heller vara något särskilt annorlunda eller betydelsefullt i sig. Jag tycker till exempel om massor av saker. Jag tycker om att klättra, att åka vattenskidor, att sy mina egna kläder och att laga mat. Jag tycker om att springa och att rida och att träna NH och gå på aerobics. Alla de här sakerna berikar mitt liv, de får mig att le och skratta och må bra, men de är inte nödvändiga. Har jag inte tillgång till en häst eller ett gym så hittar jag något annat att göra.

Det finns tre saker som är nödvändiga i mitt liv. Först havet. Jag är uppvuxen vid det, på det, i det. Att simma, segla, paddla kajak eller bara sitta vid vattnet och känna dofterna och vindarna och smakerna ger mig frid och låter mig släppa allt annat på ett sätt som jag tänker mig att andra gör när de yogar eller mediterar. Havet är min vän, min tillflyktsort, mitt lugn. Sedan musik. Jag har varit utan min sångröst i över ett år, och jag har kännt mig amputerad. Att musicera eller dansa är en chans att vara en del av något större. Musiken i sig tar över, blir styrande, och att med sin röst, sin kropp eller sitt instrument få vara en del av det där vackra, överjordiska är berusande. Det sista är möten. Att få träffa människor och lära mig av dem, att debattera småsaker i flera timmar, att konfronteras med nya idéer och tankar och kulturer, det är det som utvecklar mig och för mig framåt, det är det som är själva drivkraften i mitt liv.

Livet går ut på prioriteringar. Ofta prioriterar vi inte efter njutning, utan efter det vi tycker om att kalla nödvandighet. Plugga hellre än att ta en promenad, halvfabrikat hellre än lagad middag när man har bråttom, övertid hellre än att göra chefen irriterad. Kanske är det rätt, men för att hitta en balans tror jag att det är nödvändigt att prioritera det man älskar. Man kan dra ner på det man tycker om, men det man älskar ska man ha nära sig, värna om. Så hitta det du älskar, och prioritera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0