Bailando

Jag håller på att bli nykterist. Jag håller på att bli kär. Jag håller på att bli vuxen.

Det är mycket som händer just nu, även om ovanstående påståenden får tas med en liten nypa salt. Idag har jag dansat i tre och en halv timme på höga klackar. Det var inte speciellt vuxet alls. Och senast i lördags drack jag alkolhol. Och kär bli man inte på några dagar, sån't tar tid. Så det så.

Så nu vet ni tre saker som jag inte är: Jag är inte vuxen, jag är inte nykterist och jag är inte kär. Att definiera en människa så, i vad hon inte är, det är ungefär som att definiera fred som ett tillstånd utan krig. Men precis som en människa bör definieras som det hon är, inte det hon inte är, bör man kanske även vidga fredsbegreppet? Inte bara inom forskningen, utan även i dagligt tal? Skulle vi inte få mera uträttat och kunna skapa en bättre värld om vi definierade fred som det som forskarna kallar positiv fred, ett tillstånd av strukturell rättvisa, där alla människor verkligen behandlas lika och får samma möjligheter? Där vi, för att fortsätta prata om saker som det de är istället för det de inte är, kan arbeta för tolerans istället för mot rasism, för jämlikhet istället för mot kvinnoförtryck, för social rättvisa istället för mot marginalisering. En sådan värld är kanske ouppnåelig, men processen är viktig. Att förändra språket är en väg att förändra tankarna, och mitt första steg är att förändra mina definitioner. Jag vill kämpa för goda saker, det är där jag vill ha mitt fokus, inte på det onda.

Godnatt.

Kommentarer
Postat av: Marlene

jag kan bli kär på under tre minuter

2008-09-06 @ 14:27:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0