Förhalning

Det finns en del ord på engelska som jag önskar gick att översätta. Ett av dem är procrastination, eller procrastinate, som det heter som verb. Det betyder att förhala något., dvs att skjuta upp det bara för att man inte vill göra det. Men ordet "förhalning" är ju rätt ovanligt och låter ganska konstigt på svenska. På engelska kan man till exempel säga "Heye, what's up?" "Procrastinating." Det är jättekul, det beskriver så väldigt bra vissa dagar, det enda man gör på hela dagen är att förhala det man egentligen borde göra. 

"Hej, vad händer?" "Jag förhalar", funkar liksom inte alls lika bra. Nu har jag två förslag. Det ena är att vi som läser den här bloggen (vi är i genomsnitt sådär en åtta om dagen) startar en massiv reklamkampanj för uttrycket förhala. Bristen i det svenska språket måste åtgärdas, det är vår plikt som medborgare att kämpa för ett rikare modersmål! För att det här förslaget ska få genomslagskraft krävs att vi utnyttjar alla våra resurser, att vi använder ordet i alla sammanhang det passar i flera veckor, för att genom träget tjat förändra den gängse uppfattningen om ordet som gammalmodigt och tråkigt. Upp till kamp, bröder och systrar!

Mitt andra förslag är att vi hittar på ett alldeles nytt uttryck. Sådana ord brukar vara lättare att få att slå igenom, eftersom de ofta är lite humorisktiska och känns alldeles naturliga att använda i ett vardagligt sammanhang. För att förslag nummer två ska fungera behöver jag ännu mera hjälp av mina läsare, jag behöver nämligen att ni lämnar in förslag, förslagsvis (pun intended) som kommentarer till den här bloggen. För att få igång diskussionen kommer här några förslag från mig:

plugg/jobbsläpa(släpning) - har den fördelen att den ger en mycket tydlig visuell association av hur man som student går och drar benen efter sig och gör allt för att undvika böckerna som ligger uppslagna på skrivbordet, och den eventuella nackdelen att den första delen av ordet måste ändras beroende på vad det är man förhalar. Hur ska man uttrycka en dag när man förhalar sju olika saker? Med bara "Jag släpar" kanske?

maska (maskning)-  jag antar att det här är det närmaste populära uttryck som finns i svenskan, men det är inte riktigt rätt, det skulle behöva förändras lite. Fördelen är att man inte hela tiden måste förklara det för människorna man introducerar det till. Nackdelen är att vi då måste försöka, som åtta tappra språkets riddare, att ta över hela den kultur och associationsvärld som flera miljoner svenskar redan har kring ordet. Kan bli knepigt.

skrolla (skrollning) - snott från datorvärlden, men egentligen ganska passande, man skrollar liksom hela tiden förbi det man egentligen borde göra och hamnar istället på msn. Fördelen att det inte låter främmande men ändå inte har något konkurrerande betydelse i dagligt tal att utmanövrera. Nackdelen skulle vara att det låter lite för aktivt, förhalning handlar ju egentligen ganska mycket om att vara seg och obeslutsam. Å andra sidan passar skrollning bra för den sorts förhalning som innebör att man ursäktar sig genom att göra andra "viktiga" saker hela dagen.

Som Fredrik brukar säga: "Ordet är fritt, nu är det ditt." Om jag kunde komma på tre alternativ bara sådär på rak arm så tycker jag väl att ni inte ska var sämre. Språket behöver er!

Kramar! //Förhalerskan

Kommentarer
Postat av: tove

jag tycker faktiskt att släpa var ett väldigt bra förslag. "jag släpar", "jag har en släpdag idag", "igår släpade jag hela dagen, fast jag egentligen borde gjort massa saker". Det blir liksom bra eftersom det ligger ganska nära slappa ordmässigt o det är ju inte så långt från slappa innehållsmässigt heller. Fy fan! Det är sjukt bra! Slappa - släpa, ja, jag rösta helt klart för det!

2008-09-13 @ 17:19:34
Postat av: stella

Mmm, jag är beredd att hålla med, och även Nina, min rumskamrat (det var henne jag försökte förklara uttrycket för häromdagen, vilket resulterade i hela den här grejen), tyckte att det var ett bra förslag. Eftersom jag är domare måste jag vara opartisk, två röster för släpa, således!

2008-09-13 @ 17:51:51
Postat av: Fredrik

Oh, blev ordet mitt här! :)

Jag måste nog hålla med om att släpa var en bra grej, det är ju också nära släppa, och det är ju både slappt och släpigt att bara släppa saker. Kanske.

2008-09-13 @ 23:00:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0