Ord

Alla människor vet att jag älskar ord. Jag är lite ledsen att debatten om förhalning (se nedan) går så trögt, men nu har jag ett nytt ord att berätta om. Det är ett sånt ord som är likadant framlänges som baklänges, jag kommer just nu inte på vad det heter, något på a, tror jag. Anagram? Kanske. Det här är i alla fall det finaste sådana ordet jag har hört någon gång:

"glasalg"

Har ni hört något så fint nångång? Knappast. Jag funderar på att be min bror sätta ihop någon fin bild på temat, där man kan läsa ordet från alla håll, eller något. som illuminatum i da Vinci-koden, ungefär. Jag vet inte vad det heller heter, men det finns något smart ord för det. Om någon kan terminologin skulle jag hemskt gärna vilja ta del av den. Tills dess, begrunna alla fantastiska ord.

"Bitterljuv" är ett annat.

Kram


Kommentarer
Postat av: Fredrik

glasalg är ett palindrom! :)

2008-09-15 @ 20:12:02
URL: http://fredriklundebring.blogspot.com
Postat av: tove

Hurra för Fredrik! Följande förklaring till anagram finnes på Wikipedia:



"Ett anagram är ett ord eller en mening vars bokstäver kan kastas om så att de bildar ett annat ord.



Ordet anagram kommer via nylatin anagramma, av grekiska αναγραμμαμτισμος anagrammatismos, av αναγραμμαμτιζειν anagrammatizein ’att omarrangera bokstäver i ett ord’, som ytterst kommer av prefixet άνα ána ’tillbaka’, ’igen’, och γράφειν gráphein ’att skriva’."



Därmed har vi nog rett ut alla språkliga termer i gårdagens inlägg.

2008-09-16 @ 12:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0