Afrikas horn

Jag sitter och triggar ett krig. Ett ritkigt storkrig på Afrikas horn. Etiopien, Eritrea, Djibouti... Somalia och Sudan borde inte heller vara omöjliga, med lite trixande. Och om Sudan blir inblandat åker nog Tchad också med, ska ni se.

Det låter ju rätt makabert, men faktum är att jag suttit hela morgonen vid min dator och hittat på orsaker för två eller flera av dessa stater att råka i krig med varandra. Dessutom ska jag tänka ut precis hur de krigar; vilka vapen de använder, vad de har för taktik, vem som gör rätt och vem som gör fel... Det är hemtentamen i sista momenten i Freds- och konfliktstudier A, och förutom att vara makaber är uppgiften knölig men intressant. Minst tusen människor per år ska dö, och jag har redan lyckats ha ihjäl närmare tjugo tusen, så jag ligger bra till. Nästa steg är att vara rådgivare åt det internationella samfundet i fråga om konflikten. Det hade ju varit roligt om man varit Ph.D eller nått, men som förstaårsstudent måste jag erkänna att jag inte riktigt känner mig i position att uttala mig. Men skriver jag det på tentan får jag nog IG.

Åter till uppgiften... Om jag skulle ta och bränna lite byar, kanske?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0