Bilbrist och bakfiasko

Jag vet inte om jag egentligen har bilbrist. Det beror på om man tycker att ordet brist antyder en önskan om att ha något, eller bara det faktum att man inte har det. Jag har ingen bil. Men jag vill å andra sidan inte ha en heller. Ordet bilbrist passade bara så bra ihop med bakfiasko.

"Utan snus i tre dagar, försmäkta vi på denna ö", skriver Pippi i sin flaskpost, och resonerar med Annika om att det är bra mycket större chans att någon som inte snusar är utan snus, än att någon som snusar är det. Detsamma gäller väl för bilbrist, kanske.

Jag satte surdegsbröd igår kväll, helnöjd med mig själv. Efter en timme hade det jäst approximativt 0%. Tråkigt värre. I morse hade det jäst 5%, och jag blev inte mycket gladare. Gissar att skälet ligger i omogen surdeg. Så jag ställde fram det som var kvar, får stå i rumstemperatur en dag eller två, så provar vi igen sen. Bröddegen väntar under tiden i kylskåpet, det kan det ju knappast bli sämre av. Inte som den inte har något smör eller mjölk eller andra färskvaror i sig.

Lycka mig till.
Fröken (o)huslig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0