Juridik

Kursen heter Folkrätt, rätt och slätt. Tror jag i alla fall. Juridik är nog inte mitt ämne, eller kanske ändå. Soft Law, Hard Law, vad gäller, vad gäller inte, spelar det alls någon roll vad som är moraliskt? Absolut inte. Inte om det inte står i ett avtal.

Eller? Vänta lite, vad är sedvana? Joo, det verkar som att det ändå finns en del saker som är rätt bara för att de är det. Naturrätt, sedvanerätt... Sedvanerätt med naturrättsliga inslag? Är männskliga rättigheter naturrätt? Delar av dem har i alla fall smugit sig in i sedvanerätten, och kan man itne säga att det är ett sätt för moralen att vinna insteg i folkrätten? Vi bestämmer härmed att stater inte får behandla människor hur som helst. Är det verkligen reciprocitet, som Erik sa? Skulle det inte ha räckt då att få våra egna regeringar, vi demokratiska, medvetna människor, att anta resolutioner och stifta lagar? Någonstans verkar vi ju ändå vilja gott även för andra folk? Eller är det kulturimperialism från västerlandets sida? Moral är ju någonstans även det kulturellt betingat, eller är det inte det, finns det allmän mänsklighet någonstans i botten? Tio guds bud?

Jag är yr i huvudet av alla termer och tankar, men jag är också obotlig optimist när det gäller människans natur. Ni får säga hur mycket ni vill att människor gör allt för sin egen skull. Men människorättsorganisationer, MSF, ICRC, varför finns de? För att människor inte står ut med att se andra människor lida. För att smärta i en annan människa är bara en hårsmån ifrån smärta i oss själva. Om ni inte tror mig, kolla in teorin om spegelneuroner. Och när ni ändå håller på, titta på Daniel Goleman som resonerar om varför de inte alltid hjälper.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0